Porsche 911 magazine

Rebel Engineering in het puur Porsche Magazine

Rijk worden hoeft niet

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na een tiental jaren ondernemerschap in de Porsche-wereld gaf Erwin Jansen zijn leven een andere wending. In 2013 pakte hij de draad weer op en runt sindsdien Rebel Engineering in Steenwijk, een zaak die niet uit is op winstbejag, maar op een gelukzalig gevoel waarmee klanten in hun Porsches stappen. Het idee van direct onze reportage een zwengel geven laten we al gauw varen, als we in een inspirerende sfeer aan de koffie zitten bij Erwin Jansen, in gezelschap van een klant. Ongemerkt verstrijkt zomaar een uur, terwijl het geanimeerde gesprek op en neer vliegt van RSR’s en Vipergrün naar een daadwerkelijke Dodge Viper en de Studebakers. Van eenkennigheid blijkt in ieder geval geen sprake. “Vanuit lange klantrelaties ontstaan hier veel Porsche-vriendschappen,” verklaart Erwin Jansen naderhand. “Weet je, ik streef er helemaal niet naar om veel geld te verdienen en volledig op commercie in te zetten. Laat mij gewoon een leuk leven leiden en klanten op een reële manier rijdend houden, met als resultaat dat ik in een oude auto rijd en er voorlopig ook niet meer in zit. Soms denk ik wel eens: ‘Zou ik anders moeten gaan werken, zodat ik over vijf jaar in een nieuwe auto kan rijden?’ Ach, daar word ik niet gelukkiger van. Een klant die weer met een zichtbaar gevoel van voldoening de weg op gaat, klaar om vele duizenden kilometers te genieten van zijn Porsche, dat is mij veel meer waard dan een hoop geld verdienen.”

Geen idee

Het klinkt als idealisme en feitelijk zit het daar ook niet ver vandaan. Dat Erwin Jansen goed beseft wat werkelijk telt in het leven, dat komt aan de oppervlakte wanneer hij kort terugblikt op de afgelopen decennia. “Tot 1990 werkte ik bij een Volkswagen dealer en daarna bij Volkswagen tuner Hot Rod, waar ik vanwege het vertrek van een collega al snel de werkplaats mocht draaien en daarmee vijf jaar ervaring opdeed. Ik leerde in korte tijd heel veel, mede door ’s avonds thuis dingen uit te zoeken die ik niet wist. Het maakte me erg zelfstandig en het paste ook bij me: altijd diep in de materie willen duiken en mezelf bewust maken van waarom ik iets doe zoals ik het voor ogen heb.” Met aardig wat bagage in de rugzak werd Jansen in 1995 gevraagd door een Porsche specialist en trad daar in dienst. Eind 2000 besloot hij voor zichzelf te beginnen onder de naam Renntech. “Een 996 GT3-eigenaar benaderde mij met de vraag zijn kapot gelopen motor opnieuw op te bouwen. Beunen in de vrije uurtjes deed ik nooit, dus verwees ik hem netjes door naar mijn baas, maar de man stond erop dat ik zelf de klus aannam en vroeg mij: ‘Waarom begin je niet voor jezelf?’ Ik kon in een loods van hem trekken en de huur later met terugwerkende kracht betalen. Hoewel ik er geen idee van had welke kant het op zou gaan, sloot ik een vijfjarig huurcontract met mijn klant en waagde de sprong in het diepe.”

Curaçao

De eerste klant bracht een tweede binnen, maar daarnaast vergaarde Erwin Jansen met zijn bedrijf veel naamsbekendheid via een forumachtig internetplatform dat Porsche Prikpagina heette. “Totaal onbedoeld. Ik zat daar niet vanuit commercieel oogpunt, maar gewoon om mensen te helpen, zonder te roepen: ‘Kom maar naar mij toe.’ Het leverde klandizie vanuit het gehele land op en zo stapte ik al snel naar het uitzendbureau om er iemand bij te vragen. Na een paar jaar had ik drie jongens fulltime in dienst.” Dat niet alles alleen maar draait om succesvol ondernemerschap, dat drong steeds meer tot Erwin Jansen door vanwege privé-omstandigheden. “Mijn vrouw leed al een aantal jaren aan een vorm van reuma en het leek ons beter om naar een warm land te verhuizen. Ik stopte met mijn bedrijf, Renntech werd doorgezet door één van de monteurs en we vertrokken op de bonnefooi naar Curaçao. Het praatje ging blijkbaar snel rond, want binnen de kortste keren werd ik benaderd om voor de lokale dealer van Porsche, Audi en SEAT te komen werken. Dat deed ik een poosje, maar zag het toch niet echt als mijn roeping en begon auto’s te verhuren aan toeristen. Het was misschien wel de leukste tijd van mijn leven, alleen konden de kinderen daar niet goed aarden. Ze wilden terug naar Nederland.”

Onderstelproblemen

Aan het restaureren van auto’s vertilt Erwin Jansen zich zeker niet, want hij heeft zich naar eigen zeggen in het verleden in vele disciplines bekwaamd. “Reviseren, plaatwerken, maar bijvoorbeeld ook voorbewerken, spuiten en een interieur bekleden.” Een specialiteit van Rebel Engineering vormt het aanpakken van onderstelproblemen, waarbij de eigen ervaring van Erwin Jansen in de racerij (dat dan weer wél met een 911!) en de driftsport uitstekend van pas komt. “We gaan vaak aan de slag met auto’s waarvan de eigenaar meldt dat de uitlijning steeds niet goed te krijgen is. Dat luistert ontzettend nauw bij de onderstellen van Porsche. We pakken dat minutieus aan, op het autistische af, ook op het gebied van uitwegen. Het begint echter met het op de goede manier monteren van dingen en het controleren daarvan. Meer dan eens blijkt bijvoorbeeld het stuurhuis niet in orde of treffen we kromme fuseekogels aan. Ook de juiste combinatie van veren en dempers weegt zwaar mee.” Uitlijnen, gaat dat niet volgens het boekje? “Dan red je het niet, zeker niet bij oudere modellen. Kijk maar eens naar fabrieksfoto’s van vroeger: die stonden hoger op hun wielen dan nu. Door de leeftijd zakken de veren wellicht iets in en bovendien wordt vaak aan de stelschroeven gedraaid om de auto dichter bij de grond te leggen of laat de eigenaar hem voorzien van een verlagingsset. Bij bepaalde modellen kunnen we andere draagarmbussen monteren van een RS-hardheid en we hebben zelf spoorstangkogels ontwikkeld zoals Porsche die op de 993 Cup toepaste, maar inmiddels niet meer levert. Wij hebben ze niet alleen voor alle 993’s, maar ook voor de 964. De auto gaat er lekker scherp van sturen.”

Ik steek vaak teveel tijd in klussen

Onderhoud uitvoeren verloopt bij Rebel Engineering al met dezelfde aandacht en precisie en ook daar gaat de manier van werken letterlijk buiten z’n boekje. Verder kijken dan de voorschriften die bij een beurt horen. Werken met een insteek alsof de auto van jezelf is en je hem de komende dertig jaar niet wilt verkopen, die gedachte. Preventief onderhoud dus. Het zit al in kleine dingen, zoals het vervangen van roestige bouten en moeren of het professioneel repareren van een rot plekje, overigens altijd in nauw overleg met de klant. Kaart je het aan, dan geeft een eigenaar meestal zijn akkoord. Porsche-rijders staan er tegenwoordig meer voor open dan tien jaar terug dat je echt vooruitkijkt, zodat ze langdurig onbezorgd van hun auto kunnen genieten. Dat houdt natuurlijk verband met de marktontwikkeling, met het duurder worden van de auto’s. Het geeft mij de ruimte om de dingen echt goed te doen. Heel eerlijk gezegd steek ik vaak teveel tijd in klussen, uren die ik dan niet doorbelast, omdat ik net de puntjes op de i wil zetten.

Nauwelijks rondgebazuind

Kwaliteit leveren zit hem volgens Erwin Jansen ook in de manier van communiceren. “Zaken goed doornemen met de klant, mailen, foto’s doorsturen en aan de hand daarvan overleggen, dat wordt bijzonder op prijs gesteld. Als Porsche-specialist werk je natuurlijk voor liefhebbers, voor hobbyisten, mensen die niet zomaar de sleutel willen afgeven en dan twee weken later de rekening wel tegemoet zien. Ze vinden het – heel begrijpelijk – prettig om mee te beslissen, om een gevoel van betrokkenheid te krijgen, om grip op de zaak te hebben. Dat laatste geldt voor mijzelf ook. Het begint ondertussen wel duidelijk te worden hoe het komt dat de vaart er aardig in zit bij Rebel engineering, terwijl Erwin Jansen nauwelijks rond bazuint dat hij (weer) zelfstandig in de Porsche-wereld actief is. Oude liefde roest niet.