Tuning

Het scherpe randje

Wie ‘Porsche’ zegt, zegt ‘prestaties’. De fabriek heeft altijd hoge vermogens uit haar motoren gehaald, maar ook marge aangehouden voor tuning, bijvoorbeeld voor competitieve doeleinden. Rebel Engineering benut die ruimte graag voor veeleisende klanten, zij het op verantwoorde wijze. Het is niet de kunst om veel pk’s uit een luchtgekoelde boxer te toveren, maar om dat te doen met behoud van bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Het moet bovendien passen bij de rest van de aandrijflijn en de capaciteiten van het onderstel, inclusief de remmen. Met respect voor natuurkundige wetten geef ik de motor graag dat scherpe randje, puur langs mechanische weg. Dat is geen abacadabra: ik leg mijn klanten graag gedetailleerd uit welke keuzes ik het liefst maak en waarom.


Onderstel

Altijd in evenwicht

Actieve veiligheid is een groot goed. Zeker bij een prestatiegerichte sportwagen wil je onder alle omstandigheden het gevoel hebben dat je de maximale controle houdt. Rebel Engineering besteedt daarom veel aandacht aan ondersteltechniek. Dat begint niet bij een dynamische upgrade, maar bij de basis. Voldoen alle componenten aan de juiste specificaties? Vertoont de bandenslijtage een normaal patroon? Treedt er nergens onbedoelde speling op? Dat breng ik eerst in evenwicht. Vervolgens breekt, afhankelijk van de wensen van de klant, de fase aan van afstellen en zaken eventueel opwaarderen. Denk aan het monteren van een sportiever type veren, schokdempers en stabilisatoren. Met alles op zijn plaats werk ik naar de finale balans toe. Dat wil zeggen: uitlijnen en uitwegen, in principe conform de fabrieksspecificaties. Geloof me, je kent je auto niet terug, in positieve zin.


Restauratie

Vooral een kennisbron

Bij Rebel Engineering draait alles om de techniek. Omdat ik me daarop wil focussen, laat ik vanaf 2018 plaatwerkrestauraties graag aan carrosseriespecialisten over. Toch heb ik wel degelijk uitgebreide ervaring in dit vak, enkele tientallen jaren zelfs, zowel vanuit de hobby als beroepsmatig. Deze kennis komt zeer goed van pas bij het beoordelen van een Porsche voor groot onderhoud of in het kader van een aankoopkeuring. Aan lichtval, verhoudingen, naden en laspunten lees ik onmiddellijk af of een 911, 356 of 914 een solide basis biedt om technisch op voort te borduren.

Ook al restaureer ik zelf geen plaatwerk meer, er staat toch bijna altijd één groot project in de werkplaats. Veelal betreft het een hobbyauto van een klant, die het secuur opbouwen van het geheel na het spuiten het liefst aan Rebel Engineering toevertrouwt.


Revisie

Een kwestie van toleranties

Het goed reviseren van een motor of versnellingsbak is bijna laboratoriumwerk. Je gaat elk onderdeeltje minutieus reinigen, bestuderen en waar nodig opmeten, want het meest onbeduidende spoortje of haarscheurtje kan later serieuze klachten veroorzaken. Een revisie vormt per definitie een kostbare ingreep, dus moet alles kloppen. Niet 99, maar honderd procent. Rebel Engineering kent maar één vorm van toleranties: de exacte fabriekswaarden. Ik vind het een prachtig vak, vooral omdat het zoveel voldoening geeft wanneer een Porsche met een loepzuiver draaiende boxer het pand verlaat.


Over ons

Ik heb mijn 964 door Erwin laten restaureren en ombouwen naar een ‘Werks Turbo-Look’ met 993 motor en ben erg tevreden met het eindresultaat.
.                                                                         Marco van Kleef, Den Haag

Een betaalde hobby

Ooit besloot ik van mijn hobby mijn werk te maken. Tegenwoordig draai ik het om, waarmee de ware passie komt bovendrijven. Naast de toewijding kan ik terugvallen op een grote routine, ontwikkeld vanuit monteurservaring die teruggaat tot het midden van de jaren tachtig. Vanuit gemodificeerde Kevers en 914's rolde ik tussen 1990 en 1995 steeds meer in de Porsches. Dat kreeg een vervolg bij enkele gerenommeerde specialisten in deze sportwagens, waarna ik eind 2001 zelf Renntech oprichtte. Toen ik vanaf 2011 voor een periode op Curaçao verbleef, kon ik mijn geliefde merk niet loslaten en het sprak eigenlijk wel voor zich dat ik er na terugkeer in Nederland mee verder zou gaan. Het betekende de geboorte van Rebel Engineering in 2013. Zonder tijdsdruk haal ik het beste uit iedere luchtgekoelde Porsche, alsof ik hem voor mezelf klaarmaak. Een overzichtelijk schema en een opgeruimde werkplaats betekenen dat ik me optimaal kan focussen, een cruciale factor bij deze hoogwaardige Duitse techniek.

Rebel Engineering is er niet voor iedereen

Ik concentreer me volledig op de luchtgekoelde Porsche-modellen, dus de 911 tot en met de 993-generatie, de 912, de 914 en de 356. Dat doe ik voor klanten die mijn vakmanschap begrijpen, die oprechte zorg voor hun oldtimer of youngtimer wensen. De ware liefhebbers, die beseffen dat fijngevoelige techniek niet luistert naar het tikken van de klok. Voor elke auto neem ik de tijd, zonder dat het een eeuwig project ‘in de verloren uurtjes’ wordt. Daarbij behoud ik de flexibiliteit om onverwachte technische problemen op te lossen. Met deze filosofie werk ik voor een selecte groep klanten met wie ik een fijne band opbouw. We hebben chemie met elkaar, we delen dezelfde passie. Het voelt als een ‘Rebel-community’.

Rebel Engineering in het Puur Porsche Magazine

"Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na een tiental jaren ondernemerschap in de Porsche-wereld gaf Erwin Jansen zijn leven een andere wending.

Lees het artikel

Onderhoud

Met een gerust hart

Veel of weinig kilometers; in jaren gerekend hebben luchtgekoelde Porsches een heel leven achter de rug. Toch wil je er als eigenaar zorgeloos van kunnen genieten, ook ver van huis tijdens een trip naar de Dolomieten. Met een gerust hart het gas intrappen, de banden laten wringen op het asfalt. Dat houd ik altijd in het achterhoofd wanneer ik een servicebeurt uitvoer of een reparatie verricht. Regeren is vooruitzien, daarom staat preventief onderhoud met hoofdletters geschreven bij Rebel Engineering. Niets aan de twijfel en het toeval overlaten. Ik kijk te allen tijde verder, want wat schiet de klant ermee op als hij met een vernieuwd remsysteem naar huis rijdt en een week later met een lekkende benzineslang wordt geconfronteerd?

Onaangename verrassingen

Daar houdt niemand van. Alle reden voor mij om tijdig te communiceren wat ik tegenkom.
Samen stemmen we af wat ik ga aanpakken. Niets rijdt zo lekker als een luchtgekoelde Porsche met perfect afgestelde carburateurs of inspuiting.


Rebel Dienst

Onderhoud

We kijken veel verder dan de voorschriften die bij een beurt horen

Ons Porsche onderhoud bestaat uit het volgende

Professioneel gereedschap

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Uitlezen motor

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Porsche gecertificeerd

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

25 Jaar vakmanschap

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Onderhoud

Uw Porsche in onderhoud

Rebel Engineering is een specialist voor onderhoud en reparatie van de Porsche 356 tot en met de 997. Wij beschikken over een werkplaats met alle technologie en kennis die nodig is om zowel de klassieke als de meer recente modellen goed te onderhouden.

Rebel Engineering is een specialist voor onderhoud

Rebel Engineering is een specialist voor onderhoud en reparatie van de Porsche 356 tot en met de 997. Wij beschikken over een werkplaats met alle technologie en kennis die nodig is om zowel de klassieke als de meer recente modellen goed te onderhouden.

Aandacht voor detail

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

25+ jaren ervaring

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Restauratie

Rebel Engineering is een specialist in restauratie

Rebel Engineering is een specialist voor onderhoud en reparatie van de Porsche 356 tot en met de 997. Wij beschikken over een werkplaats met alle technologie en kennis die nodig is om zowel de klassieke als de meer recente modellen goed te onderhouden.

Meer over restauratie
Revisie

Het reviseren bij Rebel Engineering

Soms loop ik tegen een leveringsprobleem aan en zoek dan een volwaardig alternatief, bijvoorbeeld zuigers van een ’68-er 911 S voor een motor van 1965. Om de compressie te verlagen tot het juiste niveau laat ik ze afdraaien en frezen, waarna ik ze exact nameet.

Meer over reviseren

Benieuwd naar de services die wij aanbieden?

Neem contact op

Rebel Home

"Motoren reviseren, Porsches repareren                       met  vooruitziende blik, mooie dingen maken"

"Porsches. Ze zijn net zo eigenwijs als doordacht. Net zo ondeugend als betrouwbaar."

Dat karakter vind je terug bij Rebel Engineering, in de manier waarop ik deze verrukkelijke sportwagens in topconditie breng en houd. Ik? Ja, solo. Daarmee neem ik de volledige verantwoordelijkheid voor elke auto die hier het pand verlaat. Niet eerder dan dat hij perfect draait en rijdt. Porsches, alleen Porsches en alleen de luchtgekoelde modellen. Daar ligt mijn expertise… en mijn hart, sinds begin jaren tachtig al.

Motorrevisie, reparaties, onderstelverbeteringen.

Alles volgens de fabrieksvoorschriften, eventueel met een Rebels tintje, als de klant het wil en ik er technisch achter kan staan. Voelt dat goed? Neem dan gerust eens contact met mij op.

Over ons
“Porsche-rijders staan er meer dan ooit voor open dat je echt vooruitkijkt"